Chevron up icon

Kundservice

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. 

  • Kontakta vår kundservice

    Ring oss på 040-398900 (vardagar 09:00-16:00)

  • Rörligt Elpris

    Elavtal med rörligt elpris innebär att man följer elmarknadens prisutveckling. Passar dig som vill ha låga elpriser. Elpriset kommer vara olika från månad till månad och du kommer inte på förhand veta ditt totala kilowattpris. Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris, kostnad för elcertifikat, vårt påslag och moms. Årsavgift tillkommer.

  • Vad består Rörligt elpris av?

    • Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.
    • Om din el mäts timme för timme utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med profilen på din uppmätta elanvändning timme för timme, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.
    • Månadens rörliga elpris sätts först efter att månaden har avslutats, eftersom det är först då spotpriset är känt för samtliga timmar och dagar i månaden.
  • Fullmakt

    Vem vänder jag mig till om jag har frågor kring avtal?

    Enklast är att kontakta DoGood EL via vår web där det finns en chat eller skicka ett mail på hej@dogoodel.se

     

    Ska jag göra något med mitt gamla elavtal innan jag registrerar mig hos DoGood EL?

    Nej, det behövs inte. DoGood EL tar hand om allting.

    Om du flyttar in i ny bostad behöver du se till att du har ett nätavtal först. Om du vill ha ny elleverantör till inflyttningsdatumet, tänk då också på att byta innan du flyttar in.

    Tänk på det här: Du har två elavtal. Det ena är ett elnätsavtal, med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Elnätsavgiften tillkommer alltid oavsett vilken el-leverantör du väljer. Det andra är ett elhandelsavtal, med det företag du köper elen av.

    Vad händer om jag registrerar mig hos DoGood EL, och jag har bindande avtal med annan elleverantör?

    Om du har ett avtal med bindningstid så börjar DoGood EL när den bindningstiden går ut. Om du anger ett eget startdatum så byter vi till DoGood EL på det datumet och avslutar eventuella andra avtal du har. Om du är osäker, ange inget datum.

  • Klagomål

    Om du inte är nöjd med hur vi agerat ska du första hand vända dig till vår kundservice.

  • Ångerrätt

    Vill du använda ångerrätten? Här kan du ladda ner konsumentverkets standardblankett för att ångra ditt köp. Fyll i och skicka in det till oss.

  • Oberoende energirådgivning

    Få oberoende rådgivning om energieffektivisering hos din kommun. Du hittar din kommunala rådgivare på Energimyndighetens sida.

     

    Läs mer

  • Reklamation

    Om du inte är nöjd med svaret du får från kundservice, kan du skicka in reklamation till DoGood El Kundservice. Reklamationer hanteras av vår reklamationsavdelning.

  • Extern rådgivning och tvistlösning

    Vill du ta ditt ärende vidare för att få opartisk rådgivning, eller få hjälp med att få ett ärende prövat, finns det ett flertal externa parter du kan vända dig till. Deras uppgift är att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen. Läs mer om rådgivning och tvistlösning.

     

    Läs mer

  • Kommunala konsumentvägledare

    Kommunala konsumentvägledare finns i de flesta kommuner och rådgivningen är gratis. De kan ge dig råd vid klagomål eller om du har hamnat i tvist med ett företag. Kontakta din kommun för ytterligare information och kontaktuppgifter.

     

    Läs mer

  • Konsumenternas energimarknadsbyrå

    Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. De kan ge dig vägledning om hur du går vidare om du har en tvist med ditt elnäts- eller elhandelsföretag och vill få ditt ärende prövat.

     

    Läs mer

  • Energimarknadensinspektionen (EI)

    Energimarknadsinspektionen (EI) är tillsynsmyndigheten över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme som ska se till att de fungerar så bra som möjligt. De granskar exempelvis nätbolagens avgifter och leveranskvalitet i elnätet. Hit kan du vända dig till exempel om vill pröva om en anslutningsavgift är skälig.

     

    Läs mer

  • Allmänna reklamationsnämnden

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som kostnadsfritt och opartiskt prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Mer information finns att hämta på ARN:s webbplats www.arn.se. Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut. DoGood EL åtar sig att följa ARN:s utslag.

     

    Läs mer

  • Sveriges domstolar

    Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Domstolen är objektiv och opartisk.

""